Ученички парламент је законом загарантована формална институција, која ученицима омогућава демократски начин удруживања ради заступања интереса свих ученика у школи, као и учешће ученика у доношењу одлука које се њих непосредно тичу.
- Парламент чине по два представника сваког одељења у школи.
- Чланови парламента бирају ученици одељенске заједнице сваке школске године.
- Чланови парламента бирају председника.
- Парламент бира два представника ученика која учествују у раду школског одбора, односно проширеног сазива школског одбора у складу са чланом 57 бр. 3.
- Програм рада парламента саставни је део годишњег плана рада школе.
- Ученички парламент школа могу се удружити у заједницу ученика парламента.
План и програм рада парламента:
1. Давање мишљења и предлога стручним органима, школском одбору, савету родитеља и директору.
- Правилима понашања у школи
- Мерама безбедности ученика
- Годишњем плану рада
- Школском развојном плану
- Школском програму
- Начину уређивења школског простора
- Избор уџбеника
- Слободним наставним активностима
- Учешће у спортским и другим такмичењима
- Организацији свих манифестација ученика у школи и ван ње
2. Разматрање односа и сарадње ученика и наставника, васпитача или стручих сарадника и атмосфере у школи.
3. Обавештавање ученика о питањима од посебног значаја за њихово школковање и о активностима ученичког парламента.
4. Предлагања чланова стручног актива за развојно планирање из реда ученика.
5. Активног учешћа у процесу планирања развоја школе и самовредновању школе.
ЦИЉЕВИ :
- Остваривања слобода ученика: говора, изражавања сопственог мишљења, удруживања
- Остваривање сопствених права, не угрожавајући права других
- Развијање демократских знања и вредности, кроз прихватање различитости
- Оснаживање младих за доношење заједничких одлука прихватљивих за све стране
- Поспешивање личног развоја ученика
- Развијање самопоуздања и личне одговорности
- Развијање спремности за прихватање различитости, развијање самоконтроле, објективности и реалности
- Остваривање боље комуникације, уважавања, поштовања, активног слушања
- Побољшање атмосфере и живота у школи
- Развијање колективног односа и партнерства са наставницима, стручним сарадницима, директором, родитељима
- Оснаживање младих за боље разумевање потреба и проблема својих вршњака, као и прихватање верских, расних, националних, имовинских и полних различитости
- Оснаживање младих за покретање и учествовање у пројектима у сарадњи са органима школе и локалном заједницом
- Боља информисаност ученика
ИСХОДИ:
За ученике:
- Остваривање права гарантованих међународним и националним документима
- Прихватање права и одговорности
- Уважавање личности ученика
- Свестран развој ученика
- Искуство тимског рада
- Учење о различитости и недискриминаторском понашању
- Јасна и благовремена информисаност свих ученика
- Могућност утицаја на одлуке битне за ученике
- Квалитет сарадње између ученика и наставника
- Веће задовољство радом и животом у школи
За школу и наставнике:
- Боља сарадња и комуникација са ученицима
- Упознавање са жељама и потребама ученика
- Подела обавеза и одговорности
- Уштеда у времену проведеном на развијању осећаја за ред и дисциплину
- Лакша адаптација напромене
- Веће задовољство радом и животом у школи
За родитеље:
- Деца одговорна, свесна својих могућности, спремнија на бољу комуникацију
- Лакше идентификовање потреба свих страна
- Боља сарадња и задовољство школским процесом
- Смањење броја конфликтних ситуација и успешније њихово решавање
- Активно укључивање у школски процес
За локалну заједницу:
- Лакше упознавање са потребама ученика и адекватно прилагођавање локалних акција
- Лакша и боља информисаност о животу у школи
- Боља расподела наменских средстава
- Могућност двосмерне комуникације ради реализације заједничких циљева
- Побољшавањем рада школа доприноси побољшању квалитета живота у локалној заједници